Monday, January 10, 2011

Boooo Juara Lagu 25!

Well, semua orang dah tahu apa keputusannya semalam. 80% review tak setuju. Malas nak cakap apa-apa sebab makcik sendiri pergi masa full dress rehearsal dan semalam pun makcik pegi. Makcik tak kira kalau peminat-peminat Juara Lagu 25 baca ni dan nak hentam makcik sekalipun, makcik nak cakap dari pendangan makcik seorang peminat seni.

Juara Lagu 25 - masa full dress rehearsal.

Banyak versi makcik dengar-dengar. Juri dibeli, juri tunjuk, juri yang dikatakan profesional dan bla bla bla bla. Makcik hormat keputusan juri adalah muktamad. Tak boleh dipersoalkan tapi tak seronok apabila MC mengumumkan juara lagu, hampir separuh stadium bangun dan blah. Tak best bila MC umumkan juara lagu takde tepukan gemuruh yang diterima.

Kesian, kan? Apabila kejayaan tidak diiktiraf hampir 20 ribu peminat dalam stadium dan makcik yakin ramai lagi yang berada di luar stadium dan kat rumah sekalipun. Kata juri profesional, dia layak menang sebab lirik dia bagus, lagu dia bagus, nyanyi dia bagus walhal lirik orang lain semua simple la bagai.

Ok, fineeee.

Tapi, kalau nyanyi lagu melayu tapi pelat, itu tak dikira ye?

Letak tepi makcik ni minat FT, tapi makcik nampak semalam masih ramai yang bagus-bagus. Kalau nak cakap pasal lirik yang bagus, kenapa Aku Ada Kamu si Adira kecik molek tak menang? Lirik bagus dow.

Kesimpulan:

Stage memang gempak, lighting dan crew juga sangat vassss. Tahniah produksi AJL 25. Tahniah Gbam. bukan senang punya kerja tu.

Masalah dari segi tiket, rasanya boleh ambil gate keeper yang multi-tasking sket bukannya kedu macam apa tah. Lepas tu kalau orang ada tiket, maksudnya ada tempat la kat dalam bukannya orang ada tiket tapi dibenarkan masuk sebab seat dah full. Macam mana full? Print tiket lebih tapi seat letak tak cukup, macam tu?


Skrip MC - tak perlu memperbodohkan MC cakap English broken, kena plak yang bercakap tu orang melayu. Sangat nampak stupid, mungkin penulis skrip patut cari idea lain yang buat orang tak boring dan pada masa yang sama jugak tak nampak bodoh.


Rata-rata persembahan memang best
. Showmanship finalist jugak best cuma sebagai orang yang tak involve dalam seni ni tak nampak dimana konsep music mapping tu diterapkan selain stage yang ala-ala Tron. Persembahan artis jugak suka pakai api, sangkar dan orang terbang-terbang je. Agak terkilan dengan Black sebab rasanya tak bagi all out. Double thumbs up to Adira, tuannya badan kecil tapi suara best.


Suka dengan stage yang ala-ala Tron dan lighting dia :)

Yuna sentiasa perfect.
Suka baju Yuna, suka make up Yuna, suka montaj Yuna dan keseluruhannya kalau Yuna menang pun tak dipertikaikan langsung.


Diaorang dibawah pimpinan Abang Ramli sangat vassss! Auwww...

Nyanyian artis jemputan semua mantap
especially Ziana Zain yang makin lama makin best! Kalau dulu ada juga ingat dia nyanyi bila sampai hi note tak sampai tapi sekarang tidak lagi. Tahniah!


Makcik terima keputusan juri sebab korang profesional tapi minta maaflah kesian kat pemenang sebab dia menang tapi tak mendapat pengiktirafan di hati penonton dan peminat muzik sendiri.


Selama ini, makcik terima AJL adalah satu anugerah yang sangat berprestij dimana lagu-lagu yang dipertandingkan memang mendapat tempat dihati penonton, yang mana bila artis tu dapat Anugerah Juara Lagu dia memang layak. Kalau macam nilah, artis tak perlu masuk Juara Lagu sebab artis tetap akan glamour dan menang. Tak perlu dinilai oleh orang-orang profesional.


Ini pula nota kaki sebagai peminat setia Faizal Tahir.
Anda diberi pilihan sama ada nak baca atau tak perenggan kat bawah ni.

Walau tak menang Juara Lagu semalam, Faizal Tahir tetap dan sentiasa akan menjadi juara di hati kami :) Selamat Malam dan Hanyut akan tetap berada di hati dan persembahan Hanyut semalam memang buat kami sendiri Hanyut sambil menyanyi bersama boss :P

Faizal Tahir - Hanyut :)

Tong air Faizal Tahir yang sebenarnya ;)

6 comments:

  1. Terbaekk!! I like this post! u r a good writer my friend! nak like this post 2000x boleh tak?

    ReplyDelete
  2. setuju dgn pendapat pasal juara yg........

    ReplyDelete
  3. oh tak perasan ramai tak bersorak masa umum juara lagu tu. juri dibayar? ada bunyi2 tu eh? so, mana pergi prestij nya ajl eh, jgn org banned ajl dah la. anyway, hanyut nye performance semalam biki kami laki bini ternganga sat. seriously! thumbz up to yuna, ft, hafiz, a.p.i! terbaek!

    ReplyDelete
  4. aly, erks, abaikan isu juri dibayar, yang tu cakap-cakap orang yang tak jelas kesahihannya. cuma entry ni ditulis untuk 'tolong ingatkan juri' ada lagi calon yang layak menyandang gelaran Anugerah Juara Lagu 25 :)

    ReplyDelete
  5. two thumbs up for all the finalist, AJL mmh best tapi result mmg tak boleh dipercayai... keciwa tau!

    ReplyDelete

keep FAiTH always alive!